17 november 2013

En typiskt bra dag på Boracay

Just nu ligger jag i min säng och tentapluggar. Det finns med andra ord inte jättemycket spännande att säga om dagen. Men så tänkte jag på att det säkert finns några av er som är nyfikna över livet på Boracay i Filipinerna och kom därför på idén om att berätta om hur en typiskt bra dag där kunde se ut för oss och visa lite bilder över dessa fantastiska tider. Låter väl helt okej ändå väl?
 
Vi bodde i alla fall på ett supermysigt litet hotell som låg en bit ifrån White Beach och allt turistigt där. När vi kom dit välkomnades vi på bästa vis och fick varsin drink. Rummet var perfekt och två meter utanför låg poolen. Så varje vaknade man upp och gick ut till en fantastisk pool och 30 meter bort havet. Svårt att få en bättre start på morgonen. Vanligtvis följde därefter antingen en frukost utomhus köpt från hotellet eller så åkte med en tricycle bort till White Beach och tog någon frukost eller brunch det. Oavsett val av ställe blev det varje morgon en perfekt start av dagen med riktigt god mat!
 


Efter att ha fått i oss en massa mat blev det en tur ner till stranden. Antingen hyrde vi solstolar allra längst bort på fantastiska White Beach eller om det regnade strosade vi runt i några butiker och tog oss en helkroppsmassage. Oavsett var vi alltid utvilade efter en härlig dag i lugn och ro.









Varje kväll åt vi alltid en löjligt god måltid med vin till för att sedan avsluta kvällen på The Wave House och dricka fantastiskt goda drinkar på Happy Hour för inga pengar alls. Det kändes väldigt härligt att verkligen kunna unna sig att slappna av totalt dessa dagar i paradiset med lugn och ro i solen, god mat och semesterdryck. Det var verkligen fantastiskt att få besöka denna ön!



















Efter att ha varit där tänker jag nu väldigt mycket på alla de fantastiska människor man mötte där och som alltid var så vänliga. Speciellt de på hotellet där vi bodde. Hade ofta trevliga samtal med dem då det inte var så många gäster i oktober. Fruktansvärt hur mycket en storm kan förstöra på bara några timmar. Just Boracay tycks ha klarat sig relativt bra, men alla dessa andra människor som drabbats, det är fruktansvärt! Önskar jag kunde åka dit och hjälpa till när jag är så nära men det går liksom inte. Nej jag tänker verkligen på alla dessa människor som drabbats och hoppas att den hjälp de behöver kommer snart.

Här om dagen hade skolan en avskedsmiddag för alla utbytesstudenter. I samband med det kom en filippinsk utbytestjej på idén att samla in pengar till de drabbade i Filippinerna. Skänkte därför en slant och tanke. Var glad över att möjligheten fanns för jag var osäker på hur jag skulle kunna göra det härifrån annars. Nej men jag är glad och tacksam över att ha fått besöka Boracay men tänker nu på alla de drabbade och hoppas att inte mer förödelse ska behöva drabba Filippinerna!

/Gabriella - trycker på publicera och återgår motvilligt till tentaplugget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar