29 november 2012

Den internationella juridiken

Idag gick det bra i skolan, riktigt bra för att vara ärlig. De gånger jag kommer förberedd till 110 % är alltid de gånger jag verkligen vågar ta plats och prata i skolan. Det har tyvärr varit lite bristvara av det men känner efter idag att jag börjar få mersmak. Känns himla härligt det där med att våga prata, säga sin åsikt och att faktiskt ha koll på vad man säger.

Men nu sitter jag och pluggar på inför nästa seminarium. Går in i den internationella privaträtten igen. Den här gången handlar det om frågor rörande äktenskaps- och arvsrätt då internationella förhållanden föreligger. Tycker alltid det är lika spännande när när vi rör oss inne i familjerätten. Är lite utav en favorit hos mig och förhoppningsvis det jag kommer arbeta med sen i livet. Finner det helt enkelt väldigt intressant och har därför väldigt lätt för att förstå det.

Tycker ändå den internationella aspekten är väldigt intressant med tanke på hur internationella folk är nu för tiden. Detta sker genom att vi till exempel reser och bosätter oss någon annastans, att folk kommer hit eller att man träffar någon och får ett förhållande med någon från ett annat land. I och med Sveriges medlemsskap i EU har vi otroligt många friheter och rättigheter när det gäller resor, arbete och boende inom EU vilket såklart spelat en stor roll i detta.

Det många nog inte tänker på är att om man vill gifta sig, skilja sig, någon dör eller något annat händer inom familjerätten så aktualiseras en mängd olika frågor utifrån det internationella perspektivet. Det man då måste utreda är vilket land som är behörig att döma i frågan, vilken lag som ska gälla och om en dom meddelas i ett land, kommer den att erkännas i nästa? Det är sådana här frågor som gör det hela så intressant men också klurigt.

Är nog helt enkelt bäst att jag sätter tänderna i vad jag har framför mig och benar mig igenom uppgifterna till nästa seminarium! Som tur är det riktigt kul att läsa om detta! Undrar om någon annan tyckte det nu med? ;)

1 kommentar: